|
|
|
|
|
|
|
Goedemiddag,
Fijn dat u gekomen bent en sneeuw en kou heeft getrotseerd. Het is een
bijzondere ervaring om het werk van Johan Kulmann hier te zien, in deze
prachtige lichte ruimte waar het werk van Johan met alle kleur volledig
tot zijn recht komt.
Johan heeft mij gevraagd iets te vertellen over zijn werk bij de opening
van deze tentoonstelling “Kijk nou maar!”. Ik ken Johan al
sinds 1991 en ook zijn werk ken ik dus al heel lang. Ik heb de ontwikkelingen
in zijn werk altijd gevolgd en heb in een grijs verleden kunstgeschiedenis
gestudeerd.
Omdat ik Johan en zijn werk al zo lang ken is het moeilijk om iets te
vertellen, maar ik ga toch een poging wagen.
Johan noemt zichzelf een bouwer. Het gebruik van collage en architectuur
en ruimte kenmerken zijn werk. Dit geldt voor de objecten en voor de
schilderijen. Op het eerste gezicht lijken dit heel andere werken, maar
deze thema’s komen telkens terug.
Eerst zal ik iets vertellen over collage, dan over de architectuur en
tot slot iets over de series die hier hangen: Software, Archiment en
Europa.
|
|
|
Collage
Bij het zien van die collagetechniek denk ik aan een aantal andere kunstenaars.
Tijdens mijn studie heb ik het vroege werk van Karel Appel wat uitgebreider
bekeken. Ook hij maakt gebruik van het bij elkaar brengen van verschillende
materialen en onderwerpen. Wat bij hem opvalt, is dat hij gebruik maakt van
materialen, maar ook van onderwerpen, die hij op straat tegenkomt. Zo heeft
hij sculpturen gemaakt van gevonden voorwerpen waardoor een nieuw beeld werd
neergezet. Ook bij de schilderijen van Karel Appel spelen de beelden die
hij op straat tegenkomt een belangrijke rol. Zo heeft hij een schilderij
van een vrachtwagenchauffeur die met zijn arm uit het raam hangt.
Toen ik Johan vroeg naar kunstenaars die hem inspireerden noemde hij de Spanjaard
Antoni Tàpies uit Barcelona (geboren in 1923), in Spanje de belangrijkste
vertegenwoordiger van het abstract expressionisme. Tàpies werkt met
grote oppervlakken, en met verschillende materialen. Zo gebruikt hij verf,
soms dikke lagen verf, die hij inkerft en waar hij afdrukken van fossielen
in aanbrengt. Ook brengt hij zand aan in zijn vlakken om reliëf te krijgen.
Daarnaast noemde Johan de Amerikaanse Robert
Rauschenberg (ook afkomstig
uit de stroming van abstract expressionisme en grondlegger pop art) uit 1925
en in 2008 overleden. Zijn techniek wordt combine painting genoemd in het
Nederlands wordt dat wel assemblage kunst genoemd. Ik citeer: “Hij
selecteert en combineert groepen ongelijksoortige afbeeldingen en voorwerpen.
Hij doet dit om het traditionele denkbeeld over de ruimte in het kunstwerk
te doorbreken. R neemt op een natuurlijke manier alledaagse voorwerpen in
zijn werk op, zoals krantenfoto’s. Hij doet dit op een manier zoals
kunstenaars eeuwenlang verf hadden gebruikt”
Wie het werk van Johan bekijkt ziet dat ze niet opgebouwd zijn uit ‘toevallige’ beelden
die zijn samengebracht, zoals ik beschreef bij Karel Appel, die zich laat
inspireren door wat hij tegenkomt, maar dat het uitdrukkelijk gecomponeerde
werken zijn. Dit is het kenmerk van alle werken die hier hangen. Of het sculpturen
zijn of ‘platte’ collages. Bij de serie software is het ‘toevallige” element
wel aanwezig. Johan heeft zich bij het bouwen van deze objecten wel laten
inspireren door de vorm van het materiaal.
Vergelijkbaar met Rauschenberg brengt Johan beelden bijeen die van oorsprong
niet bij elkaar horen, Het beeld dat dan ontstaat, is waar het om gaat: het
bij elkaar brengen van verschillende werelden, van verschillende beelden,
van verschillende tijden om vastomlijnde kaders te doorbreken. Op die manier
vertelt hij zijn verhaal. Dit maakt het werk van Johan spannend en een feestje
om naar te kijken.
|
Karel Appel
Antoni
Tàpies
Robert
Rauschenberg
|
|
Architectuur
Een
ander element dat altijd terugkomt, is de architectuur. Bijvoorbeeld:
Vroeg werk van Johan, dat hier niet tentoongesteld wordt,
is geïnspireerd op huizen uit Jemen. Maar ook in de serie Software
en de schilderijenseries Archiment en in het nieuwste werk Europa komt
dit terug.
Zoals ik al aangaf zijn de objecten een gebouwtje op zich dat door het
in te richten weer een verhaal vormt.
De architectuur in de schilderijen zijn herkenbare bestaande bouwwerken.
Soms wordt het gehele gebouw afgebeeld, soms een gedeelte ervan en soms
alleen de plattegrond. De keuze van het gebouw heeft een functie binnen
het verhaal dat verteld moet worden en is in Archiment de leidraad van
het verhaal. De gebouwen zijn gekoppeld aan de verschillende wereldreligies
en culturen. Deze gebouwen hebben een waarde op zich. Over de architectuur
van deze gebouwen is immers nagedacht omdat deze gebouwen een ideologie
moesten uitdragen en daarom symbolisch zijn voor de stroming die ze representeren.
De andere elementen zijn daar zorgvuldig bij uitgezocht om het verhaal
compleet te maken.
Johan maakt de laatste tijd schilderijen, wat ik een hele mooie ontwikkeling
vind in zijn werk. Maar het is bijzonder dat als architectuur een rol speelt
in je werk en je jezelf een bouwer noemt dat je gaat werken in het platte
vlak.
|
|
|
Software
De titels van deze serie maken het al duidelijk: Sweet Software House en Sancta
Digitalia; deze hele serie software heeft als thema de computerwereld.
Zoals gezegd heeft hier de vorm een rol gespeeld bij de opbouw van het
werk.
Het bij elkaar brengen van verschillende werelden en tijden komen bij
deze serie nadrukkelijk aan de orde. Bijvoorbeeld: Wereldaltaar, waarin
de werelden door middel van voorwerpen en beelden zijn opgenomen en Sancta
Digitalia waarin de middeleeuwen en de nieuwe, huidige wereld bij elkaar
zijn gebracht. Maar ook symbolisch worden werelden bij elkaar gebracht;
de digitale wereld, Internet, brengt werelddelen heel dicht bij elkaar.
Sommigen, en niet de minsten, zijn bang dat dit niet het echte contact,
maar alleen maar een virtueel contact oplevert.
Het proces van het maken van ‘software’ is tijdrovend en
het proces is dus van belang. Van deze serie zijn maar 4 kunstwerken
per jaar gemaakt.
|
|
|
Archiment
De serie Archiment bestaat uit 9 schilderijen, een groot deel daarvan hangt
hier. Ze hebben allemaal hetzelfde formaat, 80x80 cm. Belangrijke eerste
stap bij het bouwen van het schilderij is het bepalen van het beeld en
de toonaangevende kleur van het schilderij. Daarna wordt een architecturaal
beeld gezocht, dat past bij het verhaal dat verteld moet worden. In deze
serie worden ook tijden en werelden bij elkaar gebracht, christendom, jodendom,
maar ook Aziatische religies. De complete serie levert een beeld van de
wereldstromingen dat stof tot nadenken geeft over bijvoorbeeld verhoudingen
daartussen.
Ik kan niet nalaten te zeggen dat ook hier religie en kunst en architectuur
weer bij elkaar komen, zoals dat al eeuwenlang gebeurt, maar nu op een
heel andere manier.
|
|
|
Europa
De serie waar
Johan op dit moment mee bezig is, Europa, geeft ook bestaande plaatsen
weer. In tegenstelling tot de eerdere series zijn dit rustige
werken die niet zijn opgebouwd uit veel ‘kleinere’ elementen,
maar die één beeld weergeven. In deze serie wordt ook weer
in het platte vlak gewerkt, wel is het bijzonder dat de schilderijen ook
zonder lijst, ‘dik’ zijn en dus een eindje van de muur afhangen.
Omdat het rustig en grotendeels natuurgetrouw is, valt op dat er iets bijzonders
is opgenomen dat de kijker tot nadenken stemt. Wat doen bijvoorbeeld de
paarden en herten in de lucht van de schilderijen van Duitsland? Dit vraagt
om verdere bestudering van de verhalen die Johan hier vertelt.
|
|
|
En dat is dan ook de opdracht
aan de kijker tijdens deze tentoonstelling: Kijk nou maar…
Geniet van deze tentoonstelling
en ga er over in gesprek met elkaar!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|